Sociala medier är kommunikationskanaler där både privatpersoner och företag kan bygga relationer och förtroende. Fördelen med sociala medier är att det till större delen är gratis men bidrar också till att man enkelt kan nå ut till hela världen. Vanliga medier som både företag och privatpersoner brukar använda är Facebook, Instagram, bloggar, Twitter, LinkedIn etcetera.
Den största möjligheten när det kommer till att marknadsföra via sociala medier är att företag kan skapa en personlig dialog med sina kunder. Det är enkelt att ställa frågor och går snabbt att få in synpunkter/kommentarer. Det är väldigt lätt att skapa en relation med kunder på sociala medier då företagen kan använda en mer personligare ton.
Dagens marknadsföring går snabbt och företagen måste hela tiden vara på alerten när det kommer till förändringar. Sociala medier är därför ett smidigt sätt att få ut snabb information då kunder kan se innehållet efter bara några sekunder.
Vid ett inlägg med information på sociala medier når det på en millisekund ut till användare inom företagets kundkrets. Det som dock är en stor möjlighet är att inlägget även når ut till det breda kontaktnätverket. Det är på sociala medier människor idag befinner sig och ett inlägg kan få en enorm spridning.
Den större delen av sociala medier är gratis vilket gör att du kan börja kommunicera med billig marknadsföring på nätet. Vill man nå lite mer avancerade funktioner så finns detta att tillgå i vissa medier för en relativt billig summa.
Här är enkelt att dela med sig av content för både privatpersoner och andra företag. Här finns även möjligheten för att skapa en företagssida.
En bra och ekonomisk kanal för att sprida både bilder och rörlig media och storys genom att skapa en företagssida på instagram.
Linkedin används mycket för yrkesverksamma personer som antingen letar jobb eller erbjuder jobb. Liknande en rekryteringsportal med andra ord. Läs mer om ditt företag vill skapa företagssida på LinkedIn.